Delar av Sempers verksamhet såld

Lästid
3 min
Publicerad
02 juni 2003
Kontakter:
Presskontakt

Semper klinisk nutrition, en del av Semper AB, säljs till Novartis Medical Nutrition, som ingår i läkemedelskoncernen Novartis med huvudkontor i Schweiz.

Arla Foods styrelse har beslutat att sälja produktområdet klinisk nutrition inom dotterbolaget Semper. Köpare är Novartis Medical Nutrition som marknadsför produkter inom området klinisk nutrition. Novartis Medical Nutrition säljer i dag bland annat sondnäringar och kompletta näringar över hela världen.
– Det senaste året har vi haft ett strategiskt samarbete med Novartis i Norden, säger Jan Eidolf, vd i Semper. Det har fungerat bra och därför känns det naturligt att Novartis övertar den här delen av vår verksamhet. Det här innebär att Sempers produkter får en fortsatt stark position på marknaden och att våra medarbetare får möjlighet att utvecklas i ett internationellt läkemedelsföretag. Samtidigt får Novartis tillgång till högst kompetenta medarbetare.
Intresset för produktområdet Klinisk Nutrition inom Semper har varit stort sedan det blev känt att Semper var till salu. Köpare blev läkemedelsföretaget Novatis Medical Nutrition med säte i Nyon, Schweiz. Förvärvet planeras vara genomfört inom 1-2 månader.
– Det är logiskt att produktområdet Klinisk Nutrition, som vänder sig till vårdsektorn, övergår till ett läkemedelsföretag, säger Bengt Mårtensson, styrelseordförande i Semper. Övriga delar av Sempers verksamhet riktar sig till dagligvaruhandeln och storhushåll.

Michel Gardet, globalt ansvarig för Novartis Medical Nutrition, kommenterar affären såhär:
– Förvärvet skapar utmärkta möjligheter för vidare tillväxt, kompletterar vår starka produktportfölj i Norden och ger oss dessutom möjlighet att utnyttja vår kompetens på sjukdomsspecifika produkter effektivare inom Skandinavien. Jag är imponerad av det fina arbete som utförts av Semper Clinical Nutritions skickliga säljarkår. Vi förväntar oss en snabb och smidig integrationsprocess som snarast ger våra nordiska kunder tillgång till ett större sortiment med produkter och tjänster från en och samma leverantör.

Semper Clinical Nutrition har 26 anställda och budgetåret 2002 hade företaget en omsättning på 100 miljoner SEK (ca 10 miljoner USD). Bolaget har en stark produktportfölj med märken som t ex Komplett Näring®, Addera®, Acceptera®, Resorb® och Afi Nutrin® – som under det gemensamma varumärket Semper säljs till vårdhem, sjukhus och apotek som distribuerar produkter för klinisk nutrition. Semper Clinical Nutrition har verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island. Produktsortimentet innehåller varumärken som specialutvecklats för människor med specifika sjukdomar – så kallade ”sjukdomsspecifika” nutritionsprodukter – ett produktområde som växer kraftigt just nu.

Novartis Medical Nutrition hade en global försäljning på 715 miljoner USD under 2002 och erbjuder ett fullständigt sortiment med produkter och utrustning för enteral nutritionsterapi (sondnäring och kosttillägg). Produktsortimentet omfattar både orala kosttillskott och produkter som intas via sond eller speciell medicinsk utrustning. Bolagets främsta varumärken är bl a Isosource®, Novasource®, Resource®, Impact® och Compat®.

Om Novartis
Novartis AG (NYSE: NVS) är världsledande på området medicinska läkemedel och konsumentläkemedel. Koncernen hade 2002 en försäljning på 20,9 miljarder USD, en nettovinst på 4,7 miljarder USD och man investerade ca 2,8 miljarder USD i F&U. Novartis Group har säte i Basel, Schweiz och koncernens företag sysselsätter ca 77 200 människor i minst 140 länder över hela världen.

Om Semper
Semper är ett helägt dotterbolag till Arla Foods, som är Europas största mejeriföretag. Verksamhetsåret 2001-02 var nettoförsäljningen i Semper 1 miljard SEK. Rörelseresultatet under samma tid var 65 miljoner. Av försäljningen sker 82 procent i Sverige och 18 procent på export.
Semper, har sitt huvudkontor i Stockholm och en fabrik som bland annat tillverkar storköksprodukter i Laholm. Företaget är organiserat i fem huvudområden.
Klinisk nutrition: Komplett näring, Addera, Acceptera, Resorb, Afi Nutrin.
Barnmat: Välling, burkbarnmat, modersmjölksersättningar, barngröt.
Glutenfritt: Mixer, knäckebröd, kakor, spagetti.
Food service: Brett sortiment av djupfrysta pannkakor och färdigrätter.
Friggs: Örtteer, riskakor, vitaminer, mineraler.

Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76