Arla deltar på Mellanösterns största livsmedelsmässa

Lästid
1 min
Publicerad
17 februari 2006
Kontakter:
Presskontakt

Bojkotten av Arlas produkter är fortfarande total bland konsumenterna i Mellanöstern, men dialogen mellan Arla och detaljhandeln upphör inte. Arla Foods satsar stort när livsmedelsmässan Golf Food öppnar i Dubai på söndag. Representanter från alla Arlas dotterbolag i regionen och från ledningen för Division Översjö har förberett sig för en dialog med kunder och distributörer från marknaderna i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. – Mässan ger oss möjlighet att förklara situationen i lugn och ro, säger Jan E Pedersen, ansvarig för mellanösternregionen, och just nu på väg till mässan. Arla har deltagit på mässan under många år för att presentera nya produkter och skriva avtal med kunderna. I år presenterar Arla endast en ny produkt – en mjölkbaserad kall kaffedryck – och uppgiften för Arlas representanter är litet annorlunda än vanligt. Samtalen med kunderna kompletteras med affischer om att Arla tar avstånd från Muhammed-teckningarna, och en kopia av Jyllands-Postens ursäkt kommer att delas ut vid Arlas monter. – Vi tror inte att vår närvaro på mässan kommer att ha någon direkt effekt på bojkotten, det är ju konsumenterna som avgör vad som köps. Men vi får en värdefull kontakt med våra affärsförbindelser. Att mötas öga mot öga är otroligt viktigt och kan inte ersättas med ett telefonsamtal, säger Jan E Pedersen. Golf Food är den största livsmedelsmässan i regionen och en motsvarighet till den europeiska Anugamässan. Golf Food pågår under fyra dagar. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76