Bojkotten kostar Arla Foods drygt 490 miljoner kronor

Lästid
1 min
Publicerad
03 mars 2006
Kontakter:
Presskontakt

Kostnaden för bojkotten av danska varor i Mellanöstern motsvarar i genomsnitt cirka 49 000 svenska kronor för varje medlem i Arla Foods. Företaget beräknar i dagsläget förlusten till drygt 490 miljoner svenska kronor på årsbasis. Men det förutsätter att Arla Foods ost och smör är tillbaka inom kort på butikshyllorna i Mellanöstern, och att företaget innan året är slut har kommit upp på halva den normala försäljningen i regionen. Därför är det stor osäkerhet kring den beräknade förlusten. – Vårt uppdrag är att återvinna konsumenternas förtroende i Mellanöstern, sa Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh till de 140 medlemmarna och de tio representanterna för medarbetarna i företagets högst beslutande organ, representantskapet, som höll möte i Ålborg på onsdagen och torsdagen. Förlusten på drygt 490 miljoner kronor beror dels på utebliven intjäning i Mellanöstern, dels på att den överblivna mjölkvolymen nu säljs som industrismör och mjölkpulver till ett lägre pris. – Även om situationen är kritisk tror vi att Arla har en framtid i Mellanöstern. Vi har under 40 år arbetat hårt för att etablera märkesvaror i regionen och på så sätt säkra en stabil intjäning för våra ägare. Därför har vi mycket stor kunskap om marknaden och vi ger inte upp i första taget, sa Peder Tuborgh. Den beräknade förlusten på drygt 490 miljoner kronor motsvarar 7 danska öre – eller cirka 9 svenska öre – per kilo mjölk. Styrelsen ska dock på ett möte i nästa vecka diskutera hur förlusten konkret kommer att påverka mjölkpriset till den enskilde mjölkproducenten. Förra året var Arla Foods omsättning i Mellanöstern cirka 3,9 miljarder svenska kronor, varav två tredjedelar i Saudiarabien. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76