Reaktioner på Arla Foods annonser

Lästid
2 min
Publicerad
22 mars 2006
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods annonser i arabisk press har väckt reaktioner, främst i Danmark. Finn Hansen, som har huvudansvaret för Arla Foods i Mellanöstern, svarar på de vanligaste frågorna om företagets ståndpunkt. I annonserna står det att Arla Foods förstår muslimernas reaktion efter karikatyrerna. Betyder det att Arla förstår flaggbränningar och attacker på ambassader? – Nej, det tar vi kraftigt avstånd från. Det vi förstår är att konsumenter använder sig av fredliga metoder för att ge uttryck för sin frustration. Faktiskt är det ju varje konsuments rätt att välja vilka produkter hon eller han köper. De konsumenter vi riktar oss till i annonsen representerar den stora majoriteten av den muslimska befolkningen – nämligen den vanliga konsumenten som varje dag gör ett val i butiken. Men säger företaget inte därmed att det är okej att konsumenterna bojkottar Arla Foods? – Nej, vi säger att vi förstår deras spontana reaktion. Men nu ber vi dem genom annonsen att överväga om bojkotten är rättvis. Vi berättar att vi inte har något med karikatyrerna att göra, och att vi tar avstånd från dem. I annonserna understryker Arla Foods att islam bygger på tolerans och rättfärdighet. Varför framhäver företaget detta? – Genom vårt samarbete och våra affärer i Mellanöstern har vi upplevt att det är så här den vanliga muslimen uppfattar sin religion. Därför ber vi dem att överväga om bojkotten är en rättfärdig handling med tanke på att den drabbar människor som inte har med karikatyrerna att göra. Språket i annonserna känns ovanligt högtidligt. Är det medvetet? – Det arabiska språket är mer officiellt än det skandinaviska. Därför använder vi exempelvis ett uttryck som ”kära medborgare”, vilket låter väldigt högtidligt i Skandinavien. I flera europeiska länder säger man alltid ”Ni” till människor man inte känner så väl, och även det känns numera som ett gammeldags uttryck i Skandinavien. Det är helt enkelt skillnad mellan olika språk, vilket vi har tagit hänsyn till. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76