Nyhet i Hemglass bilar - Klassikern Pucko som glass - Puckoglass!

Lästid
1 min
Publicerad
02 juli 2009
Kontakter:
Presskontakt

Sedan 1954 har chokladdrycken Pucko haft en speciell plats i svenska folkets hjärtan. Nu lanserar Arla och Hemglass en modern variant av den klassiska favoriten; Pucko som glass - en Puckoglass. Nyheten kommer att ingå i Hemglass sortiment från och med juli och kostar 11:50 styck. Samarbetet Arla och Hemglass kommer att löpa året ut och Puckoglassen tros bli sommarens glassuccé.

En kokt korv och en Pucko? Den svenska chokladmjölken Pucko är en folkkär klassiker som för många svenskar är förknippad med varmkorv och goda minnen. Nu är det dags för svenska folket att möta en ny, helt annorlunda variant av Pucko - en Puckoglass! Det är en kakaogräddglass, gjord på färsk grädde, med mjölkchokladöverdrag. Smaken är den klassiska från Pucko Choklad Original, som lanserades 1954.
Glassen tillverkas hos Hemglass och säljs i företagets 300 glassbilar. Priset är 11:50 per glass och säljs i 6-pack för 69 kronor.

  • Det här är ett helt nytt och spännande sätt att utveckla och exponera en produkt med nästintill kultförklarat varumärke, säger David Bodén, Arla Foods.
  • Vi svenskar har en mycket speciell relation till Pucko och den krämiga smaken av choklad framkallar goda minnen hos flera generationer. Att nu under en begränsad tid ha möjligheten att avnjuta en iskall Puckoglass hoppas jag ingen ska missa, avslutar David.

55 år från kultdryck till iskall glasspinne - Puckoglass!
Pucko har funnits på den svenska marknaden i 55 år. Chokladdrycken var den första i färdigförpackning och är lika populär idag som vid lanseringen. Pucko är en god måltidsdryck och för många ett måste till en kokt med bröd. Lanseringen av Puckoglassen är ett nytt och modernt sätt att lyfta fram en klassiker i nytt format.

  • Puckoglassen är en spännande nyhet i vårt glassortiment, en kombination av ett välkänt varumärke och Hemglass unika position som populär och väletablerad glassleverantör. Vi tror att Puckoglassen kommer att bli sommarens glassuccé, säger Jonas Åsberg, marknadschef på Hemglass.

För ytterligare information kontakta:
David Bodén, Marknadsavdelningen Arla Foods AB, tel 070-689 54 51
Jonas Åsberg, Marknadschef Hemglass AB tel 070-419 23 00
Läs mer på www.arla.se eller www.hemglass.se

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,6 miljarder kilo och en omsättning på cirka 55,9 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 9 400 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i elva länder och har försäljningskontor i 24 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76