Bregotts historia

Bregotts historia

Redan 1969 introducerades Bregott på de svenska matborden. Under 60-talet blev kylskåpet allt vanligare och smöret lades av praktiska skäl in i kylskåpen. Men smöret blev då för hårt att bre på brödet.

Då kom en snilleblixt från en duktig mejerist. Han prövade att kärna grädde tillsammans med sojaolja. Resultatet blev Bregott. Bredbart direkt ur kylen. Bregott normalsaltat som kom först, lanserades under devisen: ”Det enda bredbara som smakar smör.” 1971 var det dags för Bregott extrasaltat. Under sjuttiotalet växte Bregott sakta men säkert och i början av åttiotalet blev Bregott det mest populära alternativet att ha på smörgåsen.

I takt med lättprodukternas intåg tappade Bregott under några år för att i början av nittiotalet återta sin marknadsledande position. Då hade sojaoljan bytts ut mot den mjukare och nyttigare rapsoljan. Människor började återigen värdesätta produkter utan allt för många tillsatser. Eftersom Bregott endast innehöll rapsolja, grädde och lite salt, blev temat för Bregott ”Bara naturliga råvaror”. Sedan dess har Bregott uppskattats för sin smak och sina naturligt goda ingredienser.

År 1995 lanserades den berömda Bregottfabriken med de svart-vita korna i huvudrollen. Ett av de mest långlivade och uppskattade reklamkoncepten i Sverige.

Utvecklingen av nya varianter i Bregottfabriken pågår ständigt. 1997 kom det en ny medlem i familjen: Bregott mellan med 60 % fetthalt. 2001 kom Bregott ekologisk och fem år efter det lanserades den lite lyxigare Bregott med havssalt. 2011 kom Bregott mindre, med lägre fetthalt.

Under de snart femtio åren som Bregott förgyllt smörgåsarna har produkten alltid varit omtyckt för sitt innehåll av naturligt goda ingredienser som grädde och rapsolja.